7 Mart 2015 Cumartesi

10. ORANTILI TEK KAÇIŞLI HACİM PERSPEKTİFİ OLUŞTURMA

Hızlı ve orantılı eskiz perspektifler çizebilmek için, basit bir yöntem izlenebilir. Genellikle serbest teknikle çizilen perspektiflerde oran ve derinlik bozuk olduğu için üç boyutlu algı da iyi olmamaktadır. Bu nedenle perspektifi çizilecek hacimde, bakılan yüzeyin ve derinliğin iyi orantılanması gerekir.

Bu orantıyı kurabilmek için aşağıda bulunan krokiden yararlanılabilir. 

Öncelikle baktığımız ve karşıda yer alan yüzey (duvar) plan üzerinde verilmiş ölçülere göre orantılı olarak çizilir. Bu orantılı çizimde 1 m. ölçütü kullanılmıştır. Örnek olarak aldığımız plandaki duvar ölçüsü 4.30m., yükseklik 2.60 m.dir. Çizime bakılacak olursa 4.5 - 2.6 m. ölçüsü orantılı bir diktörtgen olarak çizilmiştir. 

Derinlik ölçüleri için de basit bir uygulama yapılabilir. Mavi renkle çizilmiş olan derinlik çizgisi karşı yüzeye taşınmış ve 1 m. bölümlemesi bu çizgi üzerinde yapıldıktan sonra durak noktası olarak belirlenen bakış noktasından hacim derinliği oluşturan çizgi üzerine taşınmıştır. Bu uygulama sonucunda karşı duvarla orantılı olan bir derinlik belirlenmiştir. 

Yükseklik ölçüleri de orantılı olarak çizilen karşı duvarın bir kenarından alınır. Hacim içinde yer alacak cisimlerin yükseklik ölçülerini bulmak için bu çizgi kullanılır.

orantılı perspektif için şablon
Oluşturulan şablon üzerinden hacim içine yerleştirilen bazı kütleler perspektif olarak orantılı biçimde çizilebilir.

Orantılı kütleler ekleme
Bu aşamadan sonra, yine kütlesel formların yerleşimiyle ilgili çizimler yapılarak çeşitlilik arttırılır. Aşağıdaki eskizde üstteki çizime göre arttırılan prizmalar ile marker kalemler birlikte kullanılarak bir hacim etkisi oluşturulmaya başlamıştır.

Bu tür çalışmalar bizde, üçüncü boyuta yönelik olarak yeni düşünceler oluşturabilir. 

Prizmalar ve marker
Buraya kadar olan eskizler yeni kütlelerin çizimiyle artırılarak devam edebilir. 

Prizmaları çizilirken, bu şekiller bir çalışma çevresi çağrışımı oluşturmaya başladı. Bu nedenle yine kütlesel çizime devam ederek bu alan bir çalışma çevresi olarak tanımlanmaya başlamıştır.

Konumuz orantılı perspektif çizimi olduğu, çalışma çevresi için işlevsel olarak fazla detaya girilmeden sonuca gidilmiştir. 

Çalışma çevresinin kütlesel ve orantılı perspektifi
Üç boyutlu çizim yapılırken daha önce de sözü edildiği gibi, aklımıza yeni formlar oluşturmak gelir. Aşağıdaki çizimde de bu olmuştur. Çalışma masası ve depolama birimleri arasında tavandan bir bağlantı kurulması fikri oluşmuş ve bu fikir üçüncü boyutta denenmiştir.

Kütlesel olarak form arayışı
Ortaya çıkan kütlesel etki yine marker kalemlerle renklendirilerek bir alıştırma evresi daha oluşturulmuştur. Kütlesel çizimler üzerine yapılacak marker kalem çalışmaları mutlaka denenmelidir ki marker gelişimi bu aşamalarda oluşsun.

Kütlesel formların marker ile renklendirilmesi
Plan yerleşimine bağlı olarak yapılan kütlesel çalışmadan sonra, hacim içinde yer alan formlar bu kütlelerin alanı içinde biçimlendirilir. Aşağıdaki çizimde bu oluşturulmuştur.

Boş olarak çizilen hacim, marker kalemlerle kademeli olarak renklendirilmeye başlar.

Marker boyama aşamaları
Renklendirme aşamalarının tümü burada yoktur. Boyama katlar şeklinde yapılır. A4 kağıtlara kopya olarak yapılan çalışmalar sırasında renklendirme bozulursa, tekrar yeni bir kopya ile renklendirme devam eder. Ortaya çıkan sonuç yeteli görülürse, çalışma daha büyük boyutta tekrar basılabilir.  

Markerrendering
Buraya kadar olan çalışma yine marker kalemlerle eskiz çalışma olarak sonlandırılmıştır. Renk olarak siyah, beyaz etki ve sarı kullanılmıştır. Değişik renk kombinasyonları da yapılarak etki farklılıkları araştırılabilir.

Photoshop ile değişiklikler
Son olarak photoshop programında transform komutu altında yer alan distort (biçim değiştirme) işlevi ile perspektifin şekli değiştirilerek, görünüme daha dinamik bir etki kazandırılmıştır.

Benzer çalışmalarla bloğa devam edeceğiz.










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder