Yaklaşık 25 yıllık öğretim üyeliğim süresince gerek tasarım "form yaratma, anlatım ve kişisel veriler" ve gerekse teknik "çizim tekniği, detay düşünme, geliştirme ve uygulama" konularında, derslerde öğrencilerle bir çok bilgi paylaşımında bulunduk ve bu süreç devam ediyor. Bu paylaşımlar sözlü anlatımlarla olduğu kadar, sınıfta tahtaya yapılan eskiz anlatımlarla ve hazırladığım eskiz çizimlerle olmaktadır. Bu süreç de devam edecektir ancak bundan sonra derslerde aktarılan bilgi ve çizimleri oluşturduğum "cizimtahtasi.blogspot.com" adresinden de elimden geldiğince paylaşmaya çalışacağım.
Paylaşımlar daha çok proje konularında plan oluşturulurken gereksinim duyduğumuz üç boyutlu düşüncenin kağıtlara aktarılması şeklinde olacaktır. Burada önemli olan, perspektif çizmek yada oluşturmak değildir. Proje sonucunda oluşan durum zaten üç boyutlu bilgisayar programlarında çizilerek verilebilir.
Benim üzerinde durduğum süreç; "eskiz geliştirme döneminde, sadece plan ve kesitlerle değil aynı zamanda üç boyutlu olarak da konuya girebilmemiz ve gerekli olan eskiz perspektiflerin bize düşünce geliştirebilecek nitelikleri kazandırabilmesidir."
Bu çalışmaları yaparken, basit yöntemler kullanacağız ancak çok tekrar yaparak da çizgi kalitemizi arttırmaya çalışmamız gerektiğini vurgulayacağız. "Yetenek çok tekrarla geliştirilebilir." Bu nedenle yapacağımız üç boyutlu eskizleri çok tekrarla yapmayı önereceğiz.
Bu çalışmaların yanında ayrıca 1/50, 1/20 ve 1/1 ölçekli teknik çizimlerle de çeşitli konular aktarmaya çalışacağız.
Örnek olarak verdiğimiz çalışmalar, proje konuları verildikten ve eskiz plan yerleşim önerileri ortaya çıkmaya başladıktan hemen sonra bu yerleşimle ilgili üçüncü boyut düşüncesini geliştirmeye çalıştığımız eskizler olacaktır.
Üç boyutu düşündüğümüz eskiz çalışmalar çok hızlı biçimde yapılmalı ve bize plan dışında özellikle form, malzeme ve renk seçimleri konusunda yol gösterici olmalıdır.
Üç boyutlu eskiz çalışmalarımız hocaların da daha kapsamlı ve yol gösterici eleştiri yapmalarına katkı sağlayacaktır.
Bu sayfalardaki örnek eskiz çalışmalar sadece izlenmesi gerekli bir yöntem olarak önerilmektedir. Bu çalışmalarda oluşan form ve renkler sadece kişisel önerilerdir ve her zaman herkes tarafından eleştiriye açıktır.
Form geliştirmek, mekanı hızlı biçimde görmek ve aklımızda yeni düşünceler geliştirmek için proje konularına girişle birlikte hızlı perspektifler oluşturmak gerekliliği vurgulanmaktadır.
Aşağıda yer alan örnekte, bir kafe yerleşimi ve yerleşimden hemen sonra hızla çizilmiş olan ilk üç boyutlu eskize yer verilmiştir. Bu çalışmada plan üzerinde hissedemediğimiz galeri yüksekliğini ve bazı formları üçüncü boyutta algılamaya başlıyoruz. Bu durumda hocaların eleştirisi de yerleşimle birlikte form, malzeme ve renk için de olabiliyor. Bu mekanın üç boyutlu eskizi bize hocalarla daha çok konuşma ve projemizi geliştirme olanağı verecektir.
Plan yerleşim |
Kafe plan yerleşim önerisi
Plan yerleşimi sadece üç boyutlu çizimler yapabilmek için oluşturulmuştur. İşlev ve yerleşim hataları olabilir. Bu çalışmalarda zaten amaç akla gelen yerleşim önerilerini hızlı bir biçimde çizmek ve üçüncü boyutlarını algılamaya çalışmaktır. Belirlenen hatalar plan ve üçüncü boyut üzerinden konuşulmalıdır.
cafe eskiz marker |
Orantılı biçimde ilk üç boyutlu eskiz
Plan önerisinden sonra, orantılı biçimde eskiz bir çalışma yapılarak genel etki görülür. Daha sonra bu perspektifin biraz daha temiz olarak renklenmesi için eskiz çalışmalar devam edecektir. Üst üste çizimler yapılarak çizim kalitemizi de arttırabiliriz.
cafe mono renk |
Siyah beyaz etki
İlk renklendirmeden sonra siyah beyaz etki için bir kopya alınabilir. Bunun kesin bir amacı yoktur. Sadece etkiyi görmek için alınmıştır.
eskiz çizim |
İlk eskizden sonra çizgi sadeleştirilmesi için ilk çalışma
Daha temiz bir renklendirme için perspektif çizgilerinin sadeleştirilmesi ve boyanabilir duruma getirilmesi gerekir. Bu nedenle yine eskiz kağıtları yardımıyla ilk çizim üzerinden çizgi sadeleştirilmesi başlar.
Marker boyama için ince çizgi |
Perspektifi daha net çizerek, marker kalemlerle renklendirilecek duruma getirme
Üçüncü aşamada perspektif marker ile renklendirilecek duruma gelmiştir. Son hale gelen çizimden de A4 kopya alınarak marker renklendirmeye başlanır. Kopya ve küçük boyutlu çizimler boyandığı için resmi bozma kaygısı ortadan kalkar ve daha çok deneme yaparak renklendirme yapılır.
Marker renklendirme |
Marker kalem ile renklendirilerek oluşturulan eskiz perspektif.
Bu aşamada eğer zaman olursa daha fazla renk ve görsel etki denenebilir.
Amaç, tüm çalışmaların eskiz kağıdına yapılması ve üst üste çizerek gelişme sağlanmasıdır. Eskiz kağıdına çizimlerden sonra A4 kopya alınarak renklendirmeler rahat bir biçimde yapılmalıdır.
Daha sonraki çalışmalarda serbest teknikle orantılı eskiz perspektifler nasıl çizilir, bunlara bakılacak ve örneklere devam edilecektir.
ellerinize sağlık hocam.. güzel yayınlar..
YanıtlaSil